Sunday, February 7, 2010

Penguatkuasa yang menguatkuasakan undang-undang tidak tahu undang-undang.

Benar tetapi pelik. Itulah yang terjadi. Penguatkuasa tu plak, jenis berpangkap, tak tahu undang-undang. Musykilnya, macam mana dia boleh berpangkat, sedangkan undang-undang tak khatam semua. ?

Tangkap peguam: OCPD hadapi siasatan awam Suhakam

KUALA LUMPUR, 7 Feb: Ketua Polis Daerah Brickfields, ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid terpaksa hadir di kandang siasatan awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) hari ini kerana menahan lokap lima peguam muda yang sedang melaksanakan tanggungjawab masing-masing pada 7 Mei tahun lepas.




Mereka terbabit ditangkap ekoran bersikap tegas mahu bertemu kesemua 14 peserta demonstrasi yang ditangkap polis sebelum itu kerana berhimpun secara aman di pekarangan Balai Polis Brickfields sebagai membantah penangkapan seorang penulis blog, Wong Chin Huat.




Di hadapan ketiga-tiga Pesuruhjaya Suhakam, Datuk Muhammad Shafee Abdullah, Datuk Dr. Michael Yeoh dan Datuk Dr. Denison Jayasooria, Abdul Bari dalam suara yang tidak bermaya mengaku tidak tahu bahawa wujudnya Seksyen 28A Kanun Prosedur Jenazah yang membenarkan setiap mereka yang ditangkap untuk mendapat khidmat peguam.


Sumber

1 comment:

  1. Tidak diberi tahu atau memang diarah untuk buat tak tahu?

    ReplyDelete