Tuesday, February 2, 2010

Mana Bersih dan Suci, Sejadah atau lantai Masjid/Surau ?

Macam mana nak mula ? Di sepanjang usia ambe yang baligh ini, menjejak kaki luar dari kawasan ambe. Kira berkelana lah tuh. Bila ambe berkelana untuk 2 3 hari, pasti ada surau/masjid yang ambe akan singgah untuk bersolat qasar dan jamak serta solat fardhu.

Setiap kali singgah, persoalan dalam kepala timbul, yang mana bersih dan suci ? Lantai atau Sejadah ? Dari pemerhatian ambe, ambe katakan, lantai masjid/surau lebih bersih dari Sejadah. Dan sejadah yang ambe lihat, alamak, berkerak kelam kusam kehitaman dibuatnya. Jadi, ambe lupakan sejadah, solat diatas lantai surau/masjid yang bogel tuh. Tak guna sebarang kain atau sejadah.

Tapi heran, ada jugak insan lain yang turut berkelana seperti ambe, ramai yang mengambil sejadah yang berkerak kelam kusam kehitaman dibuatnya lampik untuk bersolat. hmmmmm

Sejadah berkerak kelam kusam kehitaman, sebab lama sangat tak basuh. Jadi, Faham faham ajerlah , mana lebih suci dan bersih. Takkan mata tak bleh syhcronize ngan akal kut.. hmmm.

Dalam satu kuliah, ustaz tu pesan, sejadah ni sepatutnya warna putih, supaya mata yang memandang ke tempat sujud tidak mengusik hati untuk melilau ke tempat lain. Putihkan warna yang.... errr... errr... sendiri tau kan. Jika sejadah berwarna warni, penuh corak, mesti mata akan mengusik hati untuk melilau ketempat lain lah. Cantik corak sejadah nih, Cantik warna sejadah nih. Haaa..sendiri mau ingat lah.

Lagipun ada satu kisah sorang sahabat rasulullah saw, terusik dengan kemerduan kicauan burung ketika solat didalam kebunnya, apa lagi, di infaq nya kebunnya kejalan Allah.

Aikk... sejadah kat umah ambe tak berkaler ke ? Banyak helai yang berkaler.. dan salah satunya ,warna kelabu dan satu warna aja walaupun didalamnya ada corak. Ermm.. bila nak berubah nih ? ermmmmm

2 comments:

  1. Orang melayu dah biasa solat beralaskan sejadah. Klu tak de sejadah macam tak lengkap solat tu, walaupun lantai surau beralaskan karpet hijau kuning. Mesti nak ada sejadah jugak. Sejadah pulak ada macam2 corak dan warna. memang mengasyikkan.

    Masa ambe skolah asrama dulu, kecoh pasal sejadah ada lambang salib. Tak pasti sama ada corak palang itu benar2 salib atau corak di bingkai sejadah. Namun, bila terpandang je corak palang itu, hati jadi was2. Kan baik, klu sejadah tak ada corak langsung.

    ReplyDelete
  2. Ramai tak ambil berat hal ini....
    Ambe pernah bersolat di sebuah masjid, dan sejadah panjangnya, corak nya seperti kepala binatang seperti kambing. Apabila ambe bagi tau, salah sorang jemaah masjid, macam tak kisah aja. Ermmm.

    ReplyDelete