Wednesday, February 10, 2010

PAS mudah menjadi seperti cacing kepanasan.

Kritik ikut saluran. Jaga akhlak. Jaga adab. Jangan susah jemaah jika tidak dapat membantu. Dan bermacam peringatan kerana dibimbangi membentuk satu persepsi salah.

Pemimpin PAS mengingatkan pihak yang tidak berpuas hati itu berhenti dari mengkritik secara terbuka kerana bimbang pada persepsi salah terhadap Jawatankuasa Disiplin.

Pada ambe, perkara yang berlaku sekarang, adalah satu bentuk 'nilaitambah' kepada PAS, dinilai semula kritikan-kritikan, sejauh mana PAS boleh bertahan. Peringatan demi peringatan pas lontarkan, seolah olah PAS dalam kepanasan dan tidak tahan dengan kritikan.

Siapa PAS pada UMNO ? Pernah tak pemimpin PAS mengkritik Jawatankuasa Disiplin UMNO atas salah laku pemimpin mereka ? Sendiri mau ingat lah. Bagaimana UMNO menerima kritikan secara terbuka dari orang luar seperti kritikan dari pemimpin PAS ? Ada UMNO merayu supaya pihak luar yang terlibat mengkritik mereka ikut saluran dan sebagainya ? Ada ?!


Banyak isu disiplin melibatkan pemimpin UMNO dari segi salah laku moral jika dibandingkan dengan berselisih pendapat sesama mereka, sebagaimana yang berlaku didalam PAS, tetapi PAS mudah "terasa" dengan kritikan dari luar. Jika UMNO/BN mengkritik keputusan Jawatankuasa Disiplin, agaknya PAS akan meroyan. Begitu ? Selepas jawatankuasa disiplin memutuskan keputusan, adakah Pemimpin UMNO mengusik keputusan Jawatankuasa Disiplin PAS ? Rasanya tidak ada pada pengetahuan ambe sehingga kini. JIka ada, sila maklumkan kedangkalan pengetahuan ambe ini.

Jika begini rentak dan corak kepimpinan PAS, jangan disalahkan orang seperti kami, jika timbul persespi sebegini "UMNO boleh ditegur, PAS tak boleh diusik". Begitulah lebih kurang satu tajuk yang pernah dibukak oleh forumer pro UMNO di TKO v7 pada ingat ingat lupa ambe.

PAS semacam tidak pernah belajar dan menilai!

Mereka yang menyokong PAS adalah pelbagai. Bukan Ahli PAS juga menyokong PAS. Semua disaran mengikut saluran jika ingin mengkritik. Dari dulu hingga sekarang, saluran yang macam mana bentuknya masih samar dan tidak jelas. Bagaimana bentuk dan rupanya ? Berwarnakah ia ? Dimana boleh dicarinya ?

Sudah pasti saluran untuk ahli PAS berbeza dengan saluran bukan ahli pas yang menyokong PAS. Melainkan pemimpin PAS tidak memahami, lalu beranggapan saluran antara ahli dan bukan ahli PAS adalah sama. Jika begini, PAS bukan jenis yang memahami kehendak rakyat secara menyeluruh.

InsyaAllah, PR akan memerintah Malaysia, dan insyaALlah..PR akan berdepan dengan lebih banyak lagi kritikan. InsyALlah, lebih teruk lagi PR berhadapan dengan kritikan dari pelbagai, termasuk musuh politik PAS. Adakah PAS, PKR dan DAP akan terus kekal menjadi seperti cacing kepanasan ?

Setiap kritikan harus dibalas dengan jawapan, bukan dengan peringatan.

2 comments:

  1. hehe...
    kalu kene kutuk dgn UMNO ke, ahli PAS biasa ke..
    takde masalah kot..

    yang PANASnya.. pemimpin atasan tak nampak seperti berada dlm jemaah..
    tak ikut disiplin jemaah..

    Kalu lu kutuk je.. Pemimpin2 PAS tak panas kot..

    tapi dah khalid samad, Hassan Ali, Mahfuz, abdullah Karim buat hal masing2..

    itulah yang panasnya...

    api.. kalu sebatu dari kuali, kuali pun tak panas..

    tapi kalau Api bawah kali, Kuali boleh masak macam2... hehehe

    ReplyDelete
  2. Siapa berani2 kritik PAS secara terbuka tu? Nak dimaki atau nak dikafirkan? Atau nak dilabelkan sebagai pencacai UMNO?

    ReplyDelete