Friday, October 26, 2012

Adakah Hukuman Hudud itu hanya dikenakan ke atas pesalah muslim sahaja benar-benar menjaga maruah umat islam?


SHAH ALAM, 28 Dis (Hrkh) - Memahami keresahan masyarakat bukan Islam, Presiden PAS Dato' Seri Abdul Hadi Awang menjelaskan bahawa pelaksanaan Hudud hanya melibatkan kalangan yang beragama Islam.



Itu lah jawapan bodoh dari seorang pemimpin PAS yang bergelar ulama. Apa nak buat, ulama kepala otak dam aji.

Kemudian, Hadi awang menambah "PAS tak perlu terangkan ( tentang hukum hudud ) kerana undang-undang ini tiada kena mengena dengan orang bukan Islam".

Sekali lagi Hadi awang berotak dam aji. Polemik hudud yang semakin menjerut leher PAS, menyebabkan Dewan Pemuda PAS mengambil langkah menerangkan hudud. Siap ngan terjemahan tulisan cina lagi tuh. Tak perlu terangkan keapda bukan Islam lah tu kononnya.  Turut mengambil bahagian menerangkan hudud, dari ustaz terkenal Ustaz Zaharuddin. Ramai lagi blogger pro PAS turut menerangkan hudud kepada masyarakat.

Link jawapan dari Zaharuddin : http://www.scribd.com/doc/61501228/PDF-Ensiklopedia-Penjelasan-Benarkah-Hudud-Aniaya-Wanita

Link jawapan dari Pemuda PAS dengan terjemahan bahasa cina. http://www.scribd.com/doc/104290784/Nota-Kecil-Hudud-Kepada-Non-Muslim-Edited-290812

Nota kecil hudud kepada non muslim. Hadi awang kata tak perlu terangkan kepada non muslim, tapi Dewan pemuda PAS tarak wala' ngan cakap hadi awang. Melanggar perintah hadi awang bila memandai-mandai menerangkan Hudud kepada non muslim plak.

Itu lah dulu punya cerita sehingga hari ini, cerita hudud sentiasa panas.

Apabila hukuman hudud dikatakan hanya dikenakan ke atas pesalah muslim sahaja sebenarnya boleh mencemar maruah umat islam itu sendiri walaupun telah diperjelaskan oleh PAS bahawa hukuman hudud dikatakan dapat menjaga harta, maruah, keturunan, akal dan nyawa. 5 hak asasi nih dpetik dari buku "isu Hudud Haji Abdul Hadi menjawab Mahathir.".

Sifat undang-undang tak kenal siapa pesalah. Bersalah tetap dikatakan bersalah tanpa mengambil kira agama, keturunan, darjat, warna kulit dan sebagainya.

Apabila undang-undang mempunyai sifat terpilih dan memilih pesalah, ianya mengundang permasalah perundangan. Apabila berlaku permasalahan perundangan, sudah tentu ada pihak akan tercemar maruah, agama, harga dan keturunan.

Untuk lebih mudah difahami permasalahan perundangan yang MUNGKIN BOLEH timbul menyebabkan maruah tercemar, ambe nak ajak semua berfikir dan merenung kedalam satu contoh-kes dibawah.

Katakan :
Kuntum ( wanita muslim ) telah berzina dengan  Kupusamy ( lelaki hindu ). Kedua-duanya masih bujang dan pasangan kekasih. Perhubungan mereka berdua menyebabkan Kuntum  hamil. Mengikut perundangan Syariah, Kuntum dihadapkan ke mahkamah kerana kehamilan luar nikah. Apabila dibicarakan dimahkamah, Kuntum didapati bersalah setelah cukup keterangan dan bukti tanpa ada keraguan munasabah. Maka, Kuntum dihukum menurut hukuman hudud (seksaan) iaitu dipenjara atau dibuang daerah dan disebat tidak melebihi 100 rotan, manakala Kupusamy bebas tanpa diketahui dimana dia berada. 

kalau Kuntum itu hamil hasil dari perzinaan dengan Kupusamy, itu lah anak orang islam hasil dari benih lelaki orang kafir yang bernama Kupusamy. Itukah yang diinginkan oleh PAS ? Itukah yang dinamakan menjaga maruah agama Islam ?

Itu baru satu contoh masalah perzinaan melibatkan islam dan bukan islam. Atas sebab itu, ambe mengesyorkan supaya supaya seksaan ( hukuman hudud ) juga dikenakan keatas orang kafir khas lelaki kafir supaya mereka ini tidak sewenang-wewangnya mendekati dan merosakkan wanita islam melainkan PAS rela lelaki kafir mendekati dan merosakkan wanita islam supaya generasi umat islam baru terhasil dari benih orang kafir.

Jika PAS terus kekal dengan pendirian, bahawa hukuman hudud hanya dikenakan ke atas orang islam sahaja, seolah-olah PAS memberi lampu hijau kepada orang kafir, mereka boleh bertindak 'kurang ajar' dan sewenang-wenangnya ke atas wanita islam, kerana orang kafir tidak perlu bimbang dan takut, sebab mereka tak dikenakan hukuman hudud atau hukuman mandatori. Itu dikatakan nak menjaga maruah agama islam ?

Ambe yakin suatu hari nanti, PAS terpaksa akur bahawa undang-undang untuk semua. Hudud juga dikenakan ke atas kafir yang melakukan kesalahan melibatkan orang islam.


Nota : Ambe ingin rakamkan pandangan ambe untuk melihat dimasa hadapan, sama ada pandangan ambe ini menyimpang atau memberi sesuatu berguna pada sesiapa jua

No comments:

Post a Comment