Wednesday, March 10, 2010

Akulah yang benar. Sounds egoistic

Renung-renungkanlah...

Akulah yang benar. Sounds egoistic. Di alam maya kita berjumpa laman pro-tajdid, salafi and all the gest. I am just wondering pendekatan juziah dan fenomena yang cuba memenangkan fikrah dan menidakkan fikrah orang lain yang tidak sealiran. Daripada Maghribi sehinggalah ke Sulawesi dunia Islam yang telah lama difaraidkan semakin menjadi asing dan menjadi JIGSAW PUZZLE.

From: Abu Syahidah


dulu saya berada dipihak yg "disanggah" oleh puak salafi... saya juga
cakap :"ALAH.... MACAM LAH DIA SORANG YG BETUL"....

tapi satu hari saya sedar sendiri : yg benar itu datang nya dari nas Al Quran dan sunnah..

tak kira siapa yg menucapkannya atau menyampaikan. .. kita pandang HUJJAHNYA bukan nama pertubuhannya. ..

misalnya dlm bab KENDURI ARWAH... saya juga dulu mempertahankan tradisi itu secara membuta tuli mengikut warisan nenek moyang melayu atau jawa kita ! tapi apabila kita sedar banyak QAUL dari IMAM SYAFIE dan imam2 lain yg bermadzhab syafie melarang kenduri arwah... maka akhirnya saya sendiri meninggalkan amalan itu ! Ianya adalah MAKRUH YG AMAT TERCELA atau BIDAAH

kalau satu2 pertubuhan berimej islam itu melakukan sesuatu yg bertentangan dgn sunnah .. maka dia tetap salah dari sudut sunnah !... KHALAS !

From: "shagwell@doramail. com"

No comments:

Post a Comment