Friday, July 23, 2010

Antara Assobiyah dan Ukhuwah.

Pada artikel yang ambe lontarkan iaitu "Percubaan mempositifkan Assobiyah", ambe mendapati, percubaan untuk mempositifkan assobiyah ini bukan disebabkan kerana fikrah keilmuan tetapi kerana fikrah kepartian. Itu ketegasan ambe pada pemerhatian ambe apabila berada di Laman Forum Tranungkite

kenapa ambe berpendapat sedemikian ?

Allah mencipta manusia berbangsa, bersuku-suku dan berpuak, bukan untuk mempraktikkan semangat kesukuan, semangat kepuakkan, tetapi untuk berkenal-kenalan antara satu sama lain. Benarkah sedemikian ?

Allah telah memberi peringatan didalam kitabNya, bahawa sifat perkauman, kesukuan, semangat kepuakkan, bukanlah sesuatu yang dipandang oleh Allah swt, tetapi, Allah swt memandang taqwa. Benarkah sedemikian ?

Antara assobiyah dan ukhuwah, pada 2 perkataan itu, apakah yang terkandung didalam dua perkataan itu ?

Kedua-duanya mengandungi ikatan. Benarkah kedua-duanya mempunyai dan mengandungi ikatan ?

Dan sekarang, kita ingin bercakap kerana fikrah keilmuan atau kerana fikrah kepartian ? Tepuk dada, tanya ilmu, bukan ditanya pada semangat kepartian.

Assobiyah menunjukkan sifat dan sikap perkauman, kesukuan dan semangat kepuakkan. Sifat dan sikap assobiyah itu diikatkan atas dasar perkauman, kesukuan dan kepuakkan. Benarkah ada ikatan ?

Tanpa ikatan, terjadikah hubungan perkauman, kesukuan dan kepuakkan ?

Ukhuwah menunjukkan sifat dan sikap persaudaraan kerana iman, tanpa melibatkan sifat dan sikap perkauman, kesukuan dan semangat kepuakkan. Sifat dan sikap ukhuwah itu diikat atas dasar persaudaraan Islam. Benarkah ada ikatan ?

Tanpa ikatan, terjadikah hubungan persaudaraan Islam ?

Daripada kedua-dua perbandingan, secara jujurnya, mana satu yang sesuai untuk menunjukkan semangat kecintaan terhadap islam ? Asssobiyah atau Ukhuwah ?

pilihlah antara keduanya.
Persoalan-persoalan yang sengaja ditimbulkan untuk memangkin atau menjana pemikiran supaya bertindakbalas dengan ilmu, untuk menghasilkan sesuatu yang dapat dimanfaatkan pada diri sendiri dan juga orang lain, apabila dilontarkan kelak.

Jadi, jawapan yang ada di dalam minda masing-masing dapat menentukan pilihan dibawah ini.

Islam dulu, baru assobiyah ?

atau

Islam dulu, baru Ukhuwah ? ( tidak mungkin sedemikian, kerana islam dan ukhuwah ini beriringan, jadi tiada islam dulu, baru ukhuwah ).

sepatutnya

Islam diiringi ukhuwah.

Dan jawapan yang ada pada benak kalian sekarang, dan mungkin bakal dipersembahkan, menunjukkan kefahaman atas ucapan yang dilontarkan, hasil tindakbalas ilmu dan akal yang dijanakan atau dimangkinkan dari persoalan-persoalan yang ambe kemukakan, dalam memilih assobiyah atau ukhuwah.

Sudah ada ukhuwah, untuk apa mempositifkan assobiyah bagi menunjukkan semangat kecintaan islam ?

Sunday, July 18, 2010

Percubaan mempositifkan Assobiyah.

Apa itu assabiyah/assobiyah ? Masyarakat dihidangkan, bahawa assobiyah itu adalah sikap perkauman, fahaman kebangsaan atau fahaman kesukuan, semangat kecintaan kepada bangsa, yang sempit. Inilah sajian yang telah dihidangkan sekian lama kepada masyarakat. Namun, mengecewakan, disebabkan perlakuan politik yang tidak menyebelahi pihak, maka Hadi awang cuba mempositifkan Assobiyah, sedangkan orang yang sama juga yang menegatifkan Assobiyah. Maka dikatakan pula assobiyah itu tidak salah sebagaimana petikan dibawah "

Semangat asobiyah katanya juga tidak salah, namun perlu dimanfaatkan untuk perjuangan Islam.

"Tak salah sayang bangsa sendiri, tapi jangan sampai bangsa dijadikan akidah.

"Islam dulu baru asobiyah," katanya lagi.


Maka, berduyung duyung penyokong yang taksub mempertahankan kenyataan hadi awang itu bagi merealisasikan kenyataan hadi awang untuk mempositifkan Assobiyah. Hasilnya menunjukkan bahawa hadi awang telah berjaya dan memdidik anak buahnya menjadi manusia yang taksub pada hadi awang, dan hampir mirip seperti pengikut al arqam taksub pada Asha'ari. Dan, sekiranya dipertikaikan kenyataan hadi awang itu, pentaksub hadi awang ( pencacai hadi awang kut ) , beranggapan itu sebagai penghinaan terhadap hadi awang. Usah mempertikaikan kenyataan hadi awang didepan penyokong yang taksub pada hadi awang, kerana ianya mengundang kemarahan mereka, lalu mereka bertindak dan melontar pandangan diluar kotak keilmuan. Itulah hasilnya. Disebabkan sikap sedemikian, maka kejumudan terjadi hasil dari ketaksuban terhadap pemimpin iaitu taksub yang menjumudkan.

Disebabkan perlakuan taksub yang menjumudkan lagi kronik, (mental tidak stabil agaknya ) maka, mereka lupa, bahawa Rasulullah saw telah menjelaskan bahawa semangat cinta kepada bangsa itu bukan Assobiyah, dan assobiyah itu adalah perlakuan seseorang yang menolong kaumnya dalam melakukan kezaliman. Itu penjelasan Rasulullah saw untuk menjawab pertanyaan sahabat.

Berikut adalah hadis yang menunjukkan penjelasan dari rasulullah saw.

Seorang Sahabat bertanyakan kepada Rasulullah saw, "apakah yang dimaksudkan dengan "Assobiyah itu ? Apakah kecintaannya seseorang terhadap bangsanya dikatakan assobiyah ?"

Rasulullah saw menjawab "Tidak! Yang dikatakan `assobiyah’ ialah apabila seseorang itu menolong kaumnya dalam melakukan kezaliman”.
riwayat Abu Daud.

Masih tidak jelas lagi kah ? Masih tidak jelas lagi kah ?! Masih tidak jelas lagi kah ?!!.

Semangat cinta bangsa/kaum/puak itu bukan assobiyah. Dan assobiyah itu adalah menolong puak sendiri dalam melakukan kezaliman. Itu adalah jawapan dan penjelasan dari Rasulullah saw bagi menjawab pertanyaan sahabat. Jadi, tergamakkah kalian untuk mempositifkan assobiyah dan menidakkan penjelasan dan jawapan rasulullah saw hanya kerana hadi awang ?

Wahai puak puak assobiyah hijau, Rasul kamu adalah Muhammad bin Abdulllah, dan bukannya Abdul Hadi bin Awang.

JIka kamu sekelian mengakui Muhammad itu Rasulullah saw, maka, terimalah kenyataan bahawa assobiyah ini, sifatnya adalah negatif. Jika pendirian kamu lebih kepada hadi awang daripada Rasulullah saw, eloklah kamu mempositifkan Assobiyah dan abaikan jawapan dan penjelasan dari Rasulullah saw.

Dan tak perlulah dikatakan "Islam dulu, baru assobiyah". Islam berkembang hari ini, bukan kerana assobiyah, tetapi kerana keimanan yang ada diri sahabat yang bertebaran untuk menyampaikan dakwah dan mengajak manusia mengesakan ALlah yang Satu. Menyelamatkan manusia dari kekufuran.

Friday, July 16, 2010

Konsep Fitnah yang disalaherti ?

Fitnah, satu konsep yang pernah disajikan kepada masyarakat islam, adalah bersifat menuduh dan perbuatan menuduh( tohmahan ) dengan tuduhan palsu. Pengertian ini membawa masyarakat kedalam pengertian yang sempit. Itu lah ilmu yang dihidangkan kepada masyarakat islam selama ini. Jika ditanya, pada mereka diluar sana, apa itu fitnah sebenar benarnya ? InsyaAllah, ambe yakin, jawapan mereka ( orang awam ), fitnah itu adalah perbuatan menuduh individu dengan tuduhan palsu.

Bagaimana fitnah itu ada benar dan salah, sedangkan, masyarakat islam telah diajar, bahawa fitnah itu satu perbuatan salah iaitu menuduh individu dengan tuduhan yang direka-reka untuk menjatuhkan maruah individu.

Atas alasan itu, maka, ilmuan islam menerangkan kepada masyarakat dengan mengaitkan dengan ayat 191 surah al baqarah

وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ

Terjemahan : dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan



Maka, dari sini lah, masyarakat sering disaji dan dihidangkan bahawa itulah fitnah sebenar-benar fitnah dari segi konsepnya.

Ambe ingin mengajak sekelian pengunjung blog ambe merenung sejenak, apa itu fitnah sebenarnya. Mula-mula kita cari, dari mana datangnya perkataan "fitnah" ini ?

Perkataan fitnah itu dikatakan, datang dari satu proses untuk menentukan ketulenan emas dengan membakarnya didalam api, iaitu satu proses yang dinamakan "fitnatun".

Sekiranya, begitu maksud Fitnah, kenapa selama ini kita disajikan/dihidangkan, bahawa fitnah itu satu perbuatan menuduh dengan cerita palsu, sedangkan, perkataan fitnah ini, memgambarkan satu proses untuk menentukan ketulenan emas. Sekali lagi, diulangi,bahawa fitnah itu mengambarkan satu proses untuk menentukan. Jadi, Fitnah itu adalah proses penentuan, dan bukannya membawa maksud menuduh atau melemparkan cerita palsu.

Bagaimana hendak dibukti bahawa fitnah itu adalah satu proses penentuan, bukan satu perbuatan menuduh ?

Mari kita renung ayat 28, suran An Anfal


وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ

bermaksud : Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi fitnah, dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.


Dari ayat ini, harta dan anak-anak adalah fitnah. Adakah harta dan anak itu membawa kepada maksud satu pertuduhan ? Maka, perkataan fitnah itu, diseertikan atau disamakan maksudnya sebagai ujian. Sekiranya bersifat seperti ujian, kita semua sudah sedia maklum, ujian itu adalah bertujuan untuk membeza-bezakan kedudukan masing-masing dari segi tahap kemampuan masing-masing. Jika diamati, sifat ujian itu sendiri mengambarkan satu proses penentuan. Satu proses tentukur.

Fitnah ini, satu proses penentuan antara dua keadaan, samada pada keputusan akhirnya baik dan buruk.

kenapa ambe berkata sedemikian ?
Anak dan harta itu adalah fitnah. Anak dan harta itu adalah sebab musabab kepada proses penentuan. Bukannya anak dan harta itu, sesuatu yang bersifat tuduhan.

Mari kita renung kedua dua proses ini.

Cerita kisah pertama : Jebon mempunyai anak dan harta. Jebon tahu, anak dan harta itu adalah fitnah. Fitnah yang macam mana ? Fitnah yang dimaksudkan disitu adalah ujian dan bukan yang dimaksudkan disitu adalah perbuatan menuduh. Jadi, Jebon berusaha dan sentiasa beringat akan peringatan Allah supaya membelanjakan harta kejalan yang diredhai dan mendidik anak-anak kejalan yang benar. Oleh itu, Jebon membelanja hartanya kejalan Allah. Di didik anak-anaknya, jadi anak soleh. Jebon bersungguh melakukan kerja-kerja yang telah diamanahkan kepadanya. Hasil dari kesungguhan dan ketekunan, jebon berjaya menghadapi fitnah itu. Hasilnya sebagaimana dinyatakan didalam ayat 28, surah an Anfal, iaitu jebon memperolehi pahala yang besar disisi Allah, sebagaimana dijanjikan oleh Allah swt.

Dari cerita pertama ini, adakah kita akan menganggap fitnah itu adalah satu perbuatan menuduh dengan tuduhan palsu ? Jawabannya, sudah tentu tidak kan.

Dan sekarang, kita cerita kisah kedua : Jiban mempunyai anak dan harta. Jiban tahu, anak dan harta itu adalah fitnah. Fitnah bagaimana ? Fitnah seperti dalam cerita jebon diatas. Oleh kerana, jiban ini, adalah manusia yang lalai dari peringatan Allah swt, menuruti hawa nafsu, manusia yang fasiq dan kufur akan nikmat Allah, maka, Jiban mengambil mudah membelanjakan hartanya. Dan hartanya, banyak Jiban habiskan dimeja judi, dikelab malam, bermewah-mewahan yang melampau dan sebagainya. Pendek kata, membelanjakan harta dijalan syaitan.

Tentang anak Jiban pula, jiban tidak memberi pendidikan agama yang sempurna kepada anak-anaknya, maka,anaknya juga menjadi liar dan mengabaikan segala tuntutan dari islam. Hasil dari kelalaian dan kealpaan serta menuruti nafsu, Jiban dalam memenuhi tuntutan agama, maka Jebon ini gagal menghadapi fitnah itu. Dan hasilnya, Jiban tidak akan memperolehi pahala yang besar disisi Allah swt.


Dan sekarang, bagaimana penerimaan kita terhadap perkataan "fitnah" ? Adakah fitnah itu memgambarkan proses atau fitnah itu mengambarkan perbuatan menuduh ? Tepuk dada tanya iman.

Maka, persoalan lagi pula timbul, adakah fitnah itu membawa maksud ujian ? Adakah ujian itu membawa maksud fitnah ?

Disebabkan pelbagai ayat-ayat alquran yang menyentuh tentang fitnah dan mempunyai jalan cerita yang berbeza, maka, para ilmuan menerbitkan banyak maksud dari perkataan Fitnah.

Fitnah diterbitkan sebagai kemusyrikan, kekafiran, azab, dibakar api neraka, dihalang dari jalan yang lurus, kesesatan, kebingungan, uzur dan kesukaran, untuk menyesuaikan pemakaian perkataan fitnah pada ayat ayat alquran yang menggunakan perkataan fitnah.

Berikut adalah sebahagian daripada 28 ayat alquran yang mengunakan perkataan perkataan fitnah.

ayat 35, surah anbiya'


كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ

al-anbiyaa ayat 35 : Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan/fitnah; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.


ayat 23 surah al-an'am


ثُمَّ لَمْ تَكُن فِتْنَتُهُمْ إِلاَّ أَن قَالُواْ وَاللّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ

al-an'am ayat 23 : Kemudian tidak ada fitnah/pembohongan mereka selain dari mereka menjawab: Demi Allah Tuhan kami, kami tidak pernah menjadi orang yang mempersekutukan Allah..


ayat 71 surah al maidah


وَحَسِبُواْ أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُواْ وَصَمُّواْ ثُمَّ تَابَ اللّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُواْ وَصَمُّواْ كَثِيرٌ مِّنْهُمْ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ

terjemahan : Dan mereka menyangka bahawa tidak akan berlaku sebarang bencana/fitnah, lalu mereka butakan mata dan pekakkan telinga, kemudian Allah menerima taubat mereka, kemudian kebanyakan daripada mereka membutakan mata dan memekakkan telinga lagi. Padahal Allah Maha Melihat apa yang mereka lakukan.


ayat 41 surah al maidah



يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ لاَ يَحْزُنكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُواْ آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِن قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هِادُواْ سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِن بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَـذَا فَخُذُوهُ وَإِن لَّمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُواْ وَمَن يُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَيْئاً أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ

terjemahan : Dan sesiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya/fitnahnya, maka engkau tidak berkuasa sama sekali (menolak) sesuatu apapun (yang datang) dari Allah untuknya. Mereka ialah orang-orang yang Allah tidak mahu membersihkan hati mereka; bagi mereka kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang besar.


Daripada sebahagian ayat alquran diatas, adakah kita dapat simpulkan bahawa fitnah itu membawa maksud atau pengertian sebagai kemusyrikan, kekafiran, azab, dibakar api neraka, dihalang dari jalan yang lurus, kesesatan, kebingungan, uzur dan kesukaran ? Dan bagaimana pula, fitnah yang dimomokkan sebagai perbuatan menuduh dengan berita palsu ?

Bagaimana kita hendak melaraskan penerangan tentang fitnah dari segi pengertiannya ? Adakah kita hendak berpegang, bahawa fitnah ni lebih kepada ujian atau godaan semata-mata ?

Persoalan ini terjawab jika kita kembali kepada perkara asas, iaitu tentang proses menentukan ketulenan emas dengan membakar didalam api. Dengan lain perkataan, fitnah itu sebenarnya adalah proses menentukan atau menetapkan atau memastikan sesuatu perlakuan atau perbuatan.

Kenapa hendak dipakai ( bersifat ) takrifan sedemikian ?

Untuk menjawab persoalan ini, kita renung sejenak kedalam ayat 41, surah al Maidah yang bermaksud

: "Dan sesiapa yang dikehendaki Allah fitnahnya, maka engkau tidak berkuasa sama sekali (menolak) sesuatu apapun (yang datang) dari Allah untuknya. Mereka ialah orang-orang yang Allah tidak mahu membersihkan hati mereka; bagi mereka kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang besar. "

pada ayat ini, terbitan fitnah disitu adalah bermaksud kesesatan. Dan kesesatan itu dirujuk pada perkataan kufur pada awal yang ayat 41 itu. iaitu
يُسَارِعُونَيَا أَيُّهَا الرَّسُولُ لاَ يَحْزُنكَ الَّذِينَ فِي الْكُفْرِ

yang bermaksud : Wahai Rasul Allah! Janganlah engkau berdukacita disebabkan orang yang segera menceburkan diri dalam kekufuran.


Maka fitnah itu diterbitkan sebagai kesesatan/kufur sedangkan, fitnah disitu menunjukkan penentuan, bersifat menentu, bersifat penetapan dari Allah swt atas hendakNya, bahawa orang kafir tidak boleh menolak ketentuan, ketetapan,kepastian dari Allah ( Yakni Fitnah ) ke atas orang-orang yang mengotorkan hati mereka, orang suka kepada kekufuran, walaupun mereka ini berkata mereka ini beriman, sedangkah Allah swt telah mengetahui hati mereka.

sebab itu, ambe telah menulis "Dengan lain perkataan, fitnah itu sebenarnya adalah proses menentukan atau menetapkan atau memastikan sesuatu perlakuan atau perbuatan.".

Dan sikap orang kafir dan munafik serta orang yahudi yang disebutkan pada ayat 41, yang suka cerita bohong, cenderung pada kekufuran, mengubah Kitab Taurat, mendakwa diri mereka juga beriman, mengambarkan, semua itu adalah perbuatan atau perlakuan.

Untuk memahami, ambe contohkan dengan perbualan biasa, bahasa pasar lebih kurang. "Mung ngaku beriman, boleh jalanlah. AKu telah menetapkan/memastikan/menentukan bahawa mung tu kufur, mung nok ghoyak mende lagi. Doh soh nok tebeng lah mung nok kata mung beriman. Dan mung ni semua, akan hina kat dunia, kat akhirat, mung dapat azab seksa lah.

Berikut terjemahan penuh ayat 41, surah al Maidah bermaskud :
Wahai Rasul Allah! Janganlah engkau berdukacita disebabkan orang yang segera menceburkan diri dalam kekufuran, iaitu dari orang yang berkata dengan mulutnya: Kami telah beriman, Padahal hatinya tidak beriman; begitu juga orang Yahudi, mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta; mereka sangat suka mendengar perkataan golongan lain yang tidak pernah datang menemuimu; mereka ini mengubah serta meminda perkataan-perkataan (dalam Taurat) dari tempatnya yang sebenar. Mereka berkata: Jika disampaikan kepada kamu hukum seperti ini maka terimalah dia, dan jika tidak disampaikannya kepada kamu, maka jagalah diri baik-baik. Dan sesiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, maka engkau tidak berkuasa sesuatu apapun dari Allah untuknya. Mereka ialah orang yang Allah tidak mahu membersihkan hati mereka; bagi mereka kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang besar.


Dan atas kehendak Allah swt yang telah menetapkan/menentukan/memastikan, golongan itu, adalah sebenarnya terdiri dari golongan yang sesat, dan disebabkan itu, Allah swt telah menyatakan, mereka ini mendapat kehinaan didunia dan diakhirat mereka beroleh azab.

Setelah membaca jawapan itu, jelas atau tidak, bahawa fitnah ini adalah satu proses menentukan/memastikan/menetapkan yang tidak memberi erti sebagai ujian, cubaan, kesesatan dan sebagainya yang telah disebut ?

Jawapan nya sudah tentu, kata terbitan (ujian,cuban,kesesatan,kekacauan ) itu diterbitkan, hanya sekadar untuk memahamkan maksud fitnah disitu kepada umat islam.

Jika kita tidak mengambil sepenuh setiap ayat alquran dan terjemahannya, kisah cerita nya tergantung, sebab itu terjadi, "miss communication", bagi menyampaikan maksud sebenar. Begitu juga ayat 41, surah al maidah, pada awalnya, ambe ambil 2/3 dari terjemahan dari keseluruhan ayat 41 surah al maidah. Jika tidak ambil, ayat permulaan pada ayat 41 surah al maidah, mesti membawa kesusahan untuk ambe sampaikan maskud dari kefahaman yang ambe faham, mengenai fitnah, bahawa fitnah itu adalah satu proses memastikan/menentukan/menetapkan sesuatu perbuatan dan perlakuan manusia.

Bagaimana dengan ayat yang lain ?

InsyaAllah, boleh dibahaskan jika semua membuka kitab balik dan mengkaji.