Sunday, July 18, 2010

Percubaan mempositifkan Assobiyah.

Apa itu assabiyah/assobiyah ? Masyarakat dihidangkan, bahawa assobiyah itu adalah sikap perkauman, fahaman kebangsaan atau fahaman kesukuan, semangat kecintaan kepada bangsa, yang sempit. Inilah sajian yang telah dihidangkan sekian lama kepada masyarakat. Namun, mengecewakan, disebabkan perlakuan politik yang tidak menyebelahi pihak, maka Hadi awang cuba mempositifkan Assobiyah, sedangkan orang yang sama juga yang menegatifkan Assobiyah. Maka dikatakan pula assobiyah itu tidak salah sebagaimana petikan dibawah "

Semangat asobiyah katanya juga tidak salah, namun perlu dimanfaatkan untuk perjuangan Islam.

"Tak salah sayang bangsa sendiri, tapi jangan sampai bangsa dijadikan akidah.

"Islam dulu baru asobiyah," katanya lagi.


Maka, berduyung duyung penyokong yang taksub mempertahankan kenyataan hadi awang itu bagi merealisasikan kenyataan hadi awang untuk mempositifkan Assobiyah. Hasilnya menunjukkan bahawa hadi awang telah berjaya dan memdidik anak buahnya menjadi manusia yang taksub pada hadi awang, dan hampir mirip seperti pengikut al arqam taksub pada Asha'ari. Dan, sekiranya dipertikaikan kenyataan hadi awang itu, pentaksub hadi awang ( pencacai hadi awang kut ) , beranggapan itu sebagai penghinaan terhadap hadi awang. Usah mempertikaikan kenyataan hadi awang didepan penyokong yang taksub pada hadi awang, kerana ianya mengundang kemarahan mereka, lalu mereka bertindak dan melontar pandangan diluar kotak keilmuan. Itulah hasilnya. Disebabkan sikap sedemikian, maka kejumudan terjadi hasil dari ketaksuban terhadap pemimpin iaitu taksub yang menjumudkan.

Disebabkan perlakuan taksub yang menjumudkan lagi kronik, (mental tidak stabil agaknya ) maka, mereka lupa, bahawa Rasulullah saw telah menjelaskan bahawa semangat cinta kepada bangsa itu bukan Assobiyah, dan assobiyah itu adalah perlakuan seseorang yang menolong kaumnya dalam melakukan kezaliman. Itu penjelasan Rasulullah saw untuk menjawab pertanyaan sahabat.

Berikut adalah hadis yang menunjukkan penjelasan dari rasulullah saw.

Seorang Sahabat bertanyakan kepada Rasulullah saw, "apakah yang dimaksudkan dengan "Assobiyah itu ? Apakah kecintaannya seseorang terhadap bangsanya dikatakan assobiyah ?"

Rasulullah saw menjawab "Tidak! Yang dikatakan `assobiyah’ ialah apabila seseorang itu menolong kaumnya dalam melakukan kezaliman”.
riwayat Abu Daud.

Masih tidak jelas lagi kah ? Masih tidak jelas lagi kah ?! Masih tidak jelas lagi kah ?!!.

Semangat cinta bangsa/kaum/puak itu bukan assobiyah. Dan assobiyah itu adalah menolong puak sendiri dalam melakukan kezaliman. Itu adalah jawapan dan penjelasan dari Rasulullah saw bagi menjawab pertanyaan sahabat. Jadi, tergamakkah kalian untuk mempositifkan assobiyah dan menidakkan penjelasan dan jawapan rasulullah saw hanya kerana hadi awang ?

Wahai puak puak assobiyah hijau, Rasul kamu adalah Muhammad bin Abdulllah, dan bukannya Abdul Hadi bin Awang.

JIka kamu sekelian mengakui Muhammad itu Rasulullah saw, maka, terimalah kenyataan bahawa assobiyah ini, sifatnya adalah negatif. Jika pendirian kamu lebih kepada hadi awang daripada Rasulullah saw, eloklah kamu mempositifkan Assobiyah dan abaikan jawapan dan penjelasan dari Rasulullah saw.

Dan tak perlulah dikatakan "Islam dulu, baru assobiyah". Islam berkembang hari ini, bukan kerana assobiyah, tetapi kerana keimanan yang ada diri sahabat yang bertebaran untuk menyampaikan dakwah dan mengajak manusia mengesakan ALlah yang Satu. Menyelamatkan manusia dari kekufuran.

No comments:

Post a Comment