Saturday, October 16, 2010

Golongan yang buta

Di Mykmu, terlalu ramai golongan yang buta. Buta kepada keberanan. Amat malang lagi, di TKO juga ramai golongan yang buta walaupun mereae ini bersemangat bercakap tentang islam. Pandangan dibawah ini adalah gambaran yang berlaku di TKO.

Serol wrote :

Budaya memaki/ mencaci ini dah lama berakar umbi dalam TKO. Tapi masa aku join TKO di zaman V7 kurang skit masalah ini.... Tapi keadaan sekarang makin di luar kawalan. Kenapa????

Apa yang aku nampak. Antara lain nya adalah kurang pemantauan. Zaman V7 banyak perkataan yang di sensored. Zaman tu taip laaa perkataan seperti Bodoh/ Babi/ Sial dsb... biler submit posting, secara otomatik akan di ubah. Tapi sebabkan warga TKO nih ramai yg suka sangat mencaci/ memaki, maka mereka pulak berfikiran kreatif dan wujudlah ejaan baru seperti b0d0h, b.a.b.i, BO_DOH dsb. Mana yg PWM/ Mod perasan perkataan baru tu akan di sensored jugak. Persoalan nyer, ke mana hilang nya pemantauan pihak berwajib dalam TKO??? Aku tak pasti sejak bila aktiviti memaki ini di halalkan di TKO, sebab V8/V9/V10 aku x masuk sini... penghujung V10 baru aku masuk... tu pun sebab aku ternampak ader sorang forumer yg begitu kurang ajar menganakharamkan forumer lain!!! Kalau bukan sebab dier, aku sekadar masuk untuk membaca artikel saja di sini. Kalau layan thread pun aku layan thread santai jer....

Kenapa selama V8-V9 aku sekadar membaca artikel??? Tak pernahkah anda bertanya kepada diri anda sendiri, kemana menghilangnyer forumer yg hebat seperti Mamatkepok, Uma, Keadilan, Joe Wings, Ladybird, Raktamritika, BatuBata, Tn Asoy, Bayumurni, Silversky to name a few, yg begitu giat berforum di zaman V7??? Dari input yang aku dapat, rata2 otai2 lama ni menyampah dengan sikap forumer yg bermulut celupar di sini. Ramai yg sekadar singgah membaca dan ramai jugak yg mencari platform lain. SYABAS PEMAKI TEGAR!!!

Saban hari ada saja forumer baru di sini... bila join, mereka akan melihat perangai abang2 mereka terlebih dahulu..... Sebabkan ramai abang2 yg hebat memaki, adik2 pun tanpa segan silu mula memaki.... There you go on and on and on... sampai satu peringkat, TKO ni sarat ngan GOLONGAN PEMAKI TEGAR seperti yg apa yg anda saksikan di sini. Baru ni, dalam thread ni, aku terima title munafik oleh JON LINE. Budak ni aku kategori kan sebagai forumer hingusan.... join mid 2010, posting pun x seberapa tapi dah berani nak memunafik kan org lain. Ni lah akibat dari kesinambungan budaya caci maki yg di rintis oleh abang2... adik2 yg baru masuk pun dah pandai kurang ajar.... mana tak nyer... abang2 sumer memang TAK CUKUP AJAR!!!

Tambah mengejutkan MOD sekarang seolah membenarkan makian bercambah di sini. Kenapa??? SEBAB SALING BERKENALAN???? Adakah sebab kenal maka kita benarkan perbuatan sahabat kita itu??? Mungkin sebab itu aku peratikan beberapa forumer yg dah berumur bebas memaki orang sesuka hati??? Kalau forumer tersebut jelas menentang PR, laju saja MOD kasi lampu amaran, tapi pada geng sendiri MOD buat tak nampak??? Huhh!! Budaya kronisme. Walaupun jelas forumer telah menganakharamkan forumer lain, langsung x der amaran yang di beri hingga ke hari ini... Mengapa??? Sebab member???? Ramai juga di kalangan forumers menggunakan multiple nick semata2 utk memaki..... Kalau berani, tak perlu gunakan polong, tampilkan diri anda yang sebenar. Kenapa guna polong??? Sebab khuatir reputasi anda terjejas??? BACUL & HIPOKRIT!!!!

Aku berkata sebegini sebab aku sedih melihatkan perangai warga TKO yg kuat memaki hamun. Kadang2 aku tertanya ke mana hala tuju TKO sekarang ni??? Aku bukan x kenal korang. Ramai antara forumer kat sini yg aku dah jumper. Ader yg pernah ngeteh bersama, ader yg pernah makan bersama, ader yg pernah solat bersama, ader juga yang pernah tido bersama. Tiada beza nya perjuangan antara kita. Sama2 nak lihat hukum Islam tertegak di bumi Malaysia. Cuma aku harap, PLEASE DO SOMETHING ABOUT IT!!! Budaya memaki bukan budaya kita. TKO is much better than that.

Lagi satu worth to take note. Budaya samseng yg makin kuat menyerap dalam TKO. Tak dapat berhujah, di ajak nya orang tu bertumbuk!! kalau x silap aku, dulu hampir terjadi aksi bertumbuk di Penang. Tapi forumer yg di cabar x hadir. BETUL TAK??? Sekarang, ader pulak yg ajak jumpa tepi hiway PLUS. X cukup ngan tu. Taktik intimidation di gunakan dengan Thread Lutut terbang laaa.... Siku terbang laaa... Dulu kalau x puas hati sekadar berbalas pm... aku dulu pun pernah gak sekali dua terima pm ajak gaduh... TAPI SEKARANG DAH BOLEH BUKAK THREAD NAK AJAK BERGADUH. Samseng betul org kat TKO sekarang ni... Nak ganti 3 LINE ker???? DENGAN FRU XNAK PULAK KO BERLAWAN!!!

Kembalikan kegemilangan TKO di zaman V7. Time tu forumer berposting ngan hujah2 yg amat baik. Hujah di balas hujah, bukan hujah di balas makian/ cacian. Forumer saling hormat menghormati biar pun berlainan idealogi. Time V7, cuma SaripV6 jer yg posting nya kureng skit. Asyik2 "hhhmmmmmmmm...". jer kerja nyer...
Yg lain tu bila berhujah, cukup indah kalau di baca, penuh berisi bukan seperti sekarang, penuh emosi, penuh maki, penuh caci. Zaman V7, kalau x der modal org pun segan nak berposting. Kalau x cukup ilmu, jawab nyer kompom kena ayam... Sekarang nih??? Tak tau nak jawab, jalan paling mudah, MAKI SAJA... setel problem. Xyah pening kepala.... X pun KAPIRKAN/ MUNAFIK KAN SAJA lawan tu....kena amaran??? Aper susah MOD member aku... ~period~

No comments:

Post a Comment