Tuesday, October 12, 2010

Assobiyah, racis atau perkauman dari sudut asas formula matematik.

Apabila membaca petikan dari higgs_boson bertajuk "Asabiah, Perkauman & Rasis Yang DiBolehkan ?" , ambe anggap ini adalah satu percubaan untuk mempositifkan "assobiyah, racis atau perkauman". Jika angka negatifnya lebih besar dari angka positifnya, hasilnya tetap bernilai negatif. Formula matematik cukup mudah. Jika angka negatifnya lebih besar nilai daripada angka positif, apabila dicampur, ditolak, atau didarab,dibahagi, hasilnya tetap bernilai negatif. Jika angka negatif sama dengan angka positif, apabila dicampurkan kedua duanya, hasilnya KOSONG. Bermaknakah nilai "KOSONG" ? Untuk menghasilkan nilai positif, maka, angka positif hendaklah lebih besar daripada angka negatif dan, hanya sah pada kaedah campur sahaja.

Jadi, untuk mempositifkan assobiyah, racis atau perkauman, maka,PAS dan UMNO perlu bercampur. Dengan lain perkataan "bersatu". Menjadi satu.

Semua mahu ? Sudah tentu tidak pada sebahagian penyokong PAS. JIka nilai positif yang ada pada PAS, lebih kecil berbandingkan nilai negatif yang ada pada UMNO, apa jua jenis kaedah, sama nak darab , nak campur, nak bahagi, hasilnya tetap negatif. Jadi, tolak. Maka, tak perlu mempositifkan assobiyah, racis atau perkauman.

Melainkan Nilai positif yang ada pada PAS itu lebih besar daripada nilai yang ada pada UMNO, maka, boleh dipositifkan assobiyah, racis atau perkauman. Jadi, bolehlah PAS dan UMNO bercampur menjadi satu. Lain perkataan bersatu.

Persoalan: Adakah PAS itu lebih besar angkanya dibandingkan dengan UMNO ?
Jawapannya : TIDAK!
Sebabnya ? Sebab PAS tidak dominan. Dalam PR, PAS tidak dominan. JIka bersama UMNO sekalipun, PAS jugak tidak dominan. Dominan mengambarkan majoriti. JIka tidak dominan, maka,angka nya kecik, positif kecik. Jika dicampur, didarab, ditolak, atau dibahagi dengan angka besar, negatif besar, hasilnya dari pada perkiraan matematik, adalah Negatif.

Jika faham kaedah matematik, maka, dalam politik, juga berhadapan dengan asas formula matematik.

Jadi, ambe ulangi, usah lah mempostifkan assobiyah, racis atau perkauman. Dan usah lah menggunakan ayat 13 surah al hujurat untuk memgambarkan bahawa assobiyah itu dibolehkan oleh syariat.

Masih ada yang bertegas hendak mempositifkan assobiyah, racis atau perkauman ? Masih tak boleh nak pakai asas formula matematik, campur, tolak, darab dan bahagi ? Masih hendak berkata dibolehkan oleh syariat ?

AMbe nak ajak semua berfikir dan terus berfikir, nak tengok boleh ke idaknya dari sudut syariat.

Ambe anggapkan assobiyah, racis atau perkauman ini seumpama arak. Arak nih semua tahu, boleh memabukkan, maka, akan menghilang kewarasan bila dah mabuk. Ya kan. Mereka yang mabuk pada assobiyah, racis atau perkauman, sudah tentu akan hilang kewarasan. Ya atau tidak ? SUdah tentu lah ya. Apa lagi.

Hanya taqwa sebagai "pengawal" pada diri manusia dari terjurus dalam kemabukkan. Tak dak takwa, akan mabuk lah. Ada taqwa, awal awal bertindak sebagai "pengawal" mengelak diri dari kemabukkan. Taqwa tu benteng.

Oleh kerana ambe umpamakan assobiyah, racis atau perkauman sebagai arak, maka, ambe nak guna kaedah fomula asas matematik.

Arak 1 baldi, dicampur air 1 cawan kedalam satu bekas, hasilnya tetap haram kan dan najis. Ya tak ? Jika arak 1 cawan, dicampurkan kedalam 1 baldi air, hukum masih haram dan najis.

Nampak hubungan angka positif dan angka negatif ? Tak nampak ? b0doh lah tuh. Jenis payah nak faham. Sebab itu, pada awal artikel ini, ambe menyebut, jika angka negatif lebih besar dari angka positif, hasilnya tetap negatif.

1 cawan arak dituang kedalam satu kolah air (berukuran 70x70 cm ), adakah air kolah itu boleh digunakan untuk berwudhu ? JIka syarat dipenuhi iaitu tiada rasa, bau dan warna nya selepas percampuran kedua bahan tersebut, maka, air kolah itu masih boleh digunakan untuk berwudhu. Betul kah ? Tak betul, sila kemukakan pendapat. Lagi bagus jika ada pendapat lain.

Dari segi fekah ( kira syariat lah ) , 1 kolah air ( berukuran 70x70 cm ), yang tidak berubah sifat, bau, rasa dan warnanya setelah dicampurkan bahan najis seperti arak, maka, memang boleh digunakan untuk berwudhu.

Perbuatan yang sengaja, mencampurkan 1 cawan arak kedalam 1 kolah air mutlaq, satu perbuatan yang kurang cerdik (kata tololkan, apa plak amrah ). Duk gi tebbeng sesaja nak nak campurkan 1 cawan arak kedalam 1 kolah air ( berukuran 70x70 cm) tu apa hal dan kejadahnya . Kan kan.

Begitu juga dengan assobiyah, racis atau perkauman. Bila ada cubaan mempositifkan perkara sedemikian, tidak ubah seperti perbuatan yang disengajakan dan boleh menjadi susah pada diri sendiri.

No comments:

Post a Comment