Tuesday, August 17, 2010

Dinar vs dirham vs Wang kertas

Selama ini, kita dihidangkan dengan jawapan, bahawa nilai wang kertas disandarkan pada emas dan perak. Benarkah sedemikian ?

Jawapan ambe : itu adalah satu penipuan.

Kenapa ?

Sekiranya wang kertas disandarkan kepada emas dan perak, maka, simpanan wang kertas kita sepatutnya dicetak dalam bentuk dirham atau dinar.

Telah diketahui, bahawa 1 dinar bersamaan wang kertas sebanyak 592 Ringgit Malaysia. Maka, sepatutnya rekod yang dicatat didalam buku simpanan di mana mana bank, dalam bentuk dinar. Itu sepatutnya. Dan bukan dalam bentuk Ringgit Malaysia atau apa jua jenis mata wang.

Katakan ambe menyimpan wang sebanyak, RM 1314.00, bermakna, catatan dalam rekod simpanan ambe didalam bank adalah 2 dinar dan 10 dirham.

Simpanan ambe adalah 2 dinar dan 10 dirham dimana nilai dinar dan dirhamnya adalah seperti berikut.

1 dinar = RM 592.00
1 dirham = RM 13.00


bagaimana dengan urusan berjual beli dan sebagainya ?
Ambe katakan, kita masih memerlukan wang kertas supaya ianya nampak praktikal.

katakan, ambe ingin mengeluarkan wang belanja sebanyak Rm 500.00 sahaja. Ambe perlu menggunakan hampir 1 dinar dari simpanan dinar dan dirham. Maka, nilai dinar yang dikeluarkan adalah sebanyak 0.844 dinar.

jadi, baki simpanan ambe adalah 1.844 dinar dan 10 dirham.

Jika ada pemilik yang mempunyai wang sebanyak Rm 10,000.00, bagaimana hendak dihitung jumlah dinar dan dirhamnya ?

maka, simpanannnya dalam bentuk dinar adalah 16.891 dinar.

Sekiranya simpanan dinar 16.891, disimpan untuk tempoh 5 tahun, dan nilai emas selepas 5 tahun, katakan, 1 dinar = RM 601, maka, nilai wang kertas kita bertambah. Jadi, tidak berlaku pengecutan nilai pada wang kertas, Sebagaimana berlaku sekarang, dimana nilai wang kertas mengecut.

Pengecutan nilai wang kertas menunjukkan wang kertas tidak disandarkan pada nilai emas.

Nilai wang kertas RM 10,000.00 disimpan untuk tempoh 5 tahun, adalah nilai itu bertambah ? Tidak, yang bertambah hanyalah faedah dari bank sahaja. Jumlah RM 10,000.00 tetap sama.

Sedangkan nilai dinar yang disimpan, bertambah nilainya pada wang kertas, mengikut tahun dan mengikut nilai pasaran emas.

erkk... betul dak ning ?

p/s : terima kasih pada forumer TKO ramlisdar yang memberi ilham kepada ambe.

No comments:

Post a Comment