Thursday, October 22, 2009

Wala' disalahpakai menyebabkan mentaliti terkongkong.

EGM PAS, perlu atau tidak ?

1. Perlu, kerana ianya melibatkan persepsi rakyat. Lagipun, EGM adalan saranan dari Mursyidul Am PAS. Adakah saranan dari Mursyidul Am PAS ini ditong sampahkan ? Persoalan ini akan menunjukkan corak pemimpin-pemimpin PAS.

2. Tidak perlu, persepsi rakyat akan menyebabkan pas terhukum jika tersilap langkah lagi. Jangan pandang remeh kerana ia mengiyakan persoalan diatas.....

Bagaimana keputusan EGM kelak jika diadakan ? Mengekalkan hadi awang, bermakna, membiarkan rakyat dihidangkan dengan persepsi, masih ada pro umno didalam PAS. Dan tentu UMNO tersenyum gembira.

Meminta Hadi Awang berundur (jika dia mahu undur), sedikit sebanyak mengubah persepsi rakyat terhadap PAS. Mungkin selepas itu UMNO senyum tidak, masam pun tidak, mungkin kelat.

Menarik, apakah komen dari penyokong UMNO dan Big Bos UMNO yang selama ini bersifat menyebelahi pro UMNO didalam PAS ? Bergetarkah komen-komen mereka sehingga pemimpin PAS tertentu melenting? atau komen-komen mereka seperti seketul ais ? Letak dibawah mentari, cair dan mengewap hilang entah kemana..

Paling menarik, adakah keputusan EGM dipengaruhi oleh sentimen wala' ? Kekal Hadi awang, confirm sentimen wala' menjadi tunjang keputusan perwakilan. Jadi, wala' adalah nadi dan akal kepada pemikiran pemimpin-pemimpin Pas tertentu, dan amat sesuailah jika dikatakan PAS menghasilkan pemimpin-pemimpin yang punya mentaliti terkongkong disebabkan hanya satu perkataan iaitu wala' , penentu keputusan.

Selamat Ber EGM, sekiranya diadakan....

No comments:

Post a Comment