Wednesday, October 28, 2009

Mursyidul Am yang tidak Mursyid.

Apa itu mursyid ? Perkataan mursyid berasal dari bahasa arab, dari perkataan irsyada yang membawa maksud 'memberi tunjuk-ajar'. Jadi, Mursyid memberi erti, seseorang yang pakar dalam memberi tunjuk-ajar. Itu secara umumnya.

Jika dibaca pada tajuk, seperti hendak "menjentik" Tok Guru Nik Abdul Aziz ( TGNA ). Tidak sama sekali pada tujuannya. Persoalan bermain diminda, jika TGNA dilantik sebagai Mursyidul Am, tetapi kepakaran nya dalam memberi tunjuk-ajar dalam politik tidak diendahkan, semacam seperti satu retorik sahaja.

Mengiktiraf sebagai Mursyidul Am, tetapi tunjuk ajar dari Mursyidul Am "dipandang bersahaja", seperti memperkecilkan peranan jawatan Mursyidul Am.

Keputusan Mesyuarat Khas Malam tadi, dari pejabat PAS Pusat telah membuat satu keputusan sebagaimana dilaporkan. Dan keputusannya tidaklah mengemparkan. Dan keputusan itu diputuskan tanpa kehadiran TGNA sebabnya TGNA terlebih dahulu meninggalkan Mesyuarat Khas sebagaimana dinyatakan. Kenapa TGNA meninggal mesyuarat terlalu awal ? Mungkin ramai yang beranggapan TGNA keletihan. Mungkin.... Dan persoalan itu terus bermain diminda... malah semasa TGNA meninggalkan mesyuarat..tidak digambarkan raut wajah TGNA, sama ceriakah... bersahaja kah atau sebaliknya...

No comments:

Post a Comment