Saturday, June 21, 2014

Penyokong PAS terlalu bebal untuk dicerdikkan.

Ambe mengikuti perbincangan mengenai hukuman hudud ke atas jenayah mencuri di satu thread yang bertajuk "keputusanku::-tangan dia mesti potong." 

Pembuka thread sungguh berhajat mahu menghukum pencuri dengan mengambil keputusan sendiri untuk menghukum pencuri itu. Malah pembuka thread memanjatkan hajatnya berdoa kepada Rabbul Jalil supaya pencuri itu terputus tangannya. Berikut screen capture hajat pembuka thread.



Hajat pembuka thread disanggah oleh beberapa forumer supaya pencuri itu dihukum dibawah bidang kuasa Pemerintah yang melaksanakan undang-undang Hudud. 

Kebebalan penyokong PAS semakin menyerlah, apabila mempertikaikan pandangan seorang forumer (nama_takde) yang memberi pandangan bahawa pencuri boleh terlepas dari dikenakan hudud sekiranya penguambela tertuduh dapat membuktikan bahawa pemilik harta dan barang itu gagal meletakkan harta ditempat yang lebih sesuai. Kemudian disanggah oleh pembuka thread. Sanggahan dari pembuka thread itu dibalas balik oleh forumer itu (nama_takde) dengan sedikit penjelasan. Berikut adalah screen capture forumer tersebut.


Penjelasan dari forumer itu (nama_takde) akhirnya disanggah pula oleh forumer lain (PUTIQ) dengan jawapan hingusan dan menuduh forumer nama_takde sebagai jahil. Berikut adalah screen capture tuduhan liar forumer PUTIQ.



Akhirnya disanggah lagi oleh forumer nama_takde dengan pandangan logik akal yang mana ambe lihat, pandangannya itu bersandarkan kepada Enakmen Jenayah Syariah Hudud dan Qisas pada Seksyen 21. Akhirnya tidak dapat dibalas dengan hujah logik akal oleh forumer PUTIQ.  Berikut adalah screen capture pandangan logik akal forumer nama_takde.








Dari perbincangan itu, jelas dan ketara, betapa penyokong PAS terlalu bebal untuk dicerdikkan. Malah, mereka  mempertikaikan isi kandungan yang terdapat didalam Enakmen Jenayah Syariah Hudud dan Qisas tanpa mereka sedari.




No comments:

Post a Comment