Wednesday, September 29, 2010

Alahai TKO..... Alahai Orang Besar TKO.... Disaster 22 Sept.

Lama tak update blog. Takde idea. Sekadar berkongsi cerita.

Nick sp4n4r, nickname yang tidak digemari oleh kebanyakan forumer di Tranungkite, Detikdaily, Utaraonline dan Mindarakyat. Selatanonline, ambe ada ke ? Sifat ambe yang suka menongkah arus menyebabkan ambe tidak disukai. Menongkah pada perkara yang diyakini betul, lawan arus lah, takkan nak jadi seperti lembu, dicucuk idung, ikut kemana ditarik.

TKO adalah tempat ambe sering melontarkan pandangan dan pendapat. Disebabkan tongkahan ambe ni jenis nganjing, perli, reverse psikologi, dan sebagainya, maka, ramai yang menjadi jelek dan sakit hati dengan cara ambe melontarkan pandangan.

Semakin hari,semakin ketara rasa tidak suka sesetengah pihak terhadap nick sp4n4r, terutama melibatkan moderator Tranungkite online. Cerita bakal diceritakan, mungkin satu andaian, mungkin satu tuduhan, dan mungkin satu persoalan.

pada 20 Ogos, ID sp4n4r mendapat status Guest. Punca bertukar status kepada Guest disebabkan ambe membalas posting melibatkan 2 orang moderator. waktu itu juga, posting ambe pada thread itu, dipadamkan. Ambe hantar lagi. Dipadam. Lepas tu ambe tak boleh nak hantar, status ID sudah bertukar menjadi Guest. Maka, ambe suspect, salah sorang mod terlibat.

Disebabkan ambe dah tak log in kat TKO, maka, ambe mohon bantuan dari pihak yang ambe yakini , mereka ini jujur dan rasional. Selepas berbalas dengan pihak terlibat, ID sp4n4r dapat digunakan balik. Semua bermula dari kosong. Hilang senioriti kat TKo. :) Dulu tarikh pendaftaran dec 2005, dah jadi pendaftaran baru Aug 2010. Terasa Junior. :)

Dari situ, ambe hantar private message kepada kedua-dua moderator yang ambe suspect. Alhamdulillah, salah sorang diantara mod membalas dan memperjelaskan. Alhamudulillah. Jika tidak bersalah, takde benda yang hendak disembunyikan, dan sudah tentu ada jawapan yang boleh disediakan. Tetapi malang, salah sorang mod yang bertaraf administrator, langsung tidak membalas private message dari sp4n4r. Maka, ambe mohon penjelasan dari pihak yang lebih tinggi pangkatnya. Dan jawapan yang diberi adalah disebabkan technical glitch. Ok lah. Apa nak buat, jika jawapan itu satu alasan semata-mata, telan ajer lah.

Pada bulan berikutnya, sekali lagi ID sp4n4r menghadapi masalah. Tak boleh login. Bubuh password betul doh, tak bleh gak. Macam mana ? Antara lagi emial mintak bantuan. Takde reply. Ok. Baru terfikir cara untuk dapatkan password balik. Ambe pun request lah seperti yang dikehendaki. Confirmation code dan seterusnya. Maka dapatlah ID ambe balik.

Berforumlah seperti biasa. Dan cerita terbaru, mengenai mod putrajaya dari pertanyaan ABGJAY, membongkar lagi satu misteri.

Jawapan dari orang besar TKO menyatakan ambe masih boleh antar posting di shoutbox, mengambarkan seolah olah ni main-main. Mencipta satu cerita khayalan. Dari situ menyebabkan ambe mencari kesilapan ambe. BIla ambe dapat buktikan, bahawa pada tarikh itu, tiada pun posting sp4n4r pada shoutbox, dan tarikh yang sama pada hari ambe request confirmation code untuk dapatkan password.

maka, ambe papar kan dua link ini :
1.http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Shout_Box&page=15
2.http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Shout_Box&page=14


Posting ambe dishoutbox. Takde posting pada tarikh 22 Sept 2010.
TKO,Songkokputih,bohong


Ambe kepilkan e-mail ambe plak, hok ambe request confirmation code.
email


dari kedua-dua pembuktian diatas, jadi, memang betul lah, ambe tak boleh nak post kan kat shoutbox, tetapi dikatakan ambe, hantar posting kat shoutbox. Orang besar kata tuh. Maka, bermulalah satu alasan yang baru.

Orang besar TKO kata

"just normal..kadang kala browser yang diguna pening!! terumatamnya Crome. Jadi jika minta password sistem akan hantar password baru. Sdr kena faham konsep web dan database. Maklumat peribadi ada pada databse bukan pada sistem phpnuke. Mod hanya boleh akses web."    



Masuk konsep web dan database lah plak. Termenung ambe duk fikir. Biar lah.... dorang punya cerita....Dari kisah itu, Thread ini , sedikit sebanyak mencalarkan imej diri sendiri.

Begitulah kisahnya.

No comments:

Post a Comment