Wednesday, April 21, 2010

Siapa yang berAgama, Muslim atau Non-muslim ?

Adakah Agama itu Islam dan Islam itu Agama ? Islam memang Agama, tetapi agama tidak semestinya Islam. Islam dikatakan sebagai "satu cara hidup". Begitu juga agama lain, menceduk idea, mengatakan agama mereka juga "satu cara hidup".

Adakah beragama itu beriman dan beriman itu beragama ? Beriman semestinya beragama, dan beragama tidak semestinya beriman. Kerana beriman mungkin terdiri dari iman taqlid, dan juga iman i'tiqad.

Apa itu taqlid ? Bermaksud "mengikut perbuatan orang lain tanpa diketahui dalil-dalilnya. Mengikut secara melulu.
Apa itu i'tiqad ? Bermaksud "mempercayai dengan sepenuh hati".

Ah Chong, Non muslim punya sikap yang amanah, jujur,bertimbangrasa, adil, menitikberat kebersihan. Adakah non muslim ini beriman ? Sudah tentu tidak. Tetapi didalam dirinya ada agama. Non muslim ini beragama.

Mamat, Muslim plak, punya sikap yang tidak amanah, tidak jujur, zalim, pengotor dan biadap. Adakah Muslim ini beriman ? Sudah tentu Ya. Tetapi didalamnya tiada ada agama walaupun muslim ini beriman.

Beriman muslim itu punya iman i'tiqad atau iman taqlid ?

Orang yang beriman yang punya iman i'tiqad, sudah tentu akan menjaga agamanya. Iman i'tiqad akan menjadikan insan itu,bersifat dan bersikap amanah , jujur, adil, menjaga kebersihan, bertimbangrasa, tidak tamak dan lain-lain yang diajar oleh islam. Iya atau tidak ?

Orang yang beriman yang punya iman taqlid, sudah tentu kurang menjaga agamanya. Iman taqlid tidak membawa kesan positif didalam diri insan. Iman taqlid akan memperlihatkan insan itu TIDAK bersifat dan bersikap amanah, jujur, adil, bertimbangrasa dan sebagainya. Iya atau tidak ?

Sekali lagi, jika ditanya pada diri, antara muslim dan non muslim diatas dengan sikap masing-masing, siapakah yang beragama ? Siapakah yang kalian akan pilih antara kedua nya ?

Dalam soal memilih pemimpin, Siapakah yang akan dipilih ?

Adakah anda akan memilih pemimpin yang beriman tetapi tidak jujur, tidak amanah, zalim dan sebagainya ?

atau

Adakah anda akan memilih pemimpin yang tidak beriman, tetapi jujur, amanah , adil dan sebagainya ?

JIka diteliti dari ayat ini
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimmpin (mu): sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagiaa yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka sebagai pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada oarng-orang yang zalim " (QS. Al-Maidah: 51)
,
maka , pilihan terbaik adalah memilih yang beriman. JIka memilih muslim yang beriman, tetapi, muslim itu fasik, dimana punya sikap yang zalim, tidak amanah, tidak adil, tidak jujur, pembohong dan sebagainya, adakah kita tergolong didalam golongan orang-orang yang zalim ?

Sedangkah Allah telah memberi peringatan didalam surah Hud Ayat 113 yang bermaksud
“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolongpun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan.”.


JIka kita memilih orang-orang yang zalim iaitu muslim yang fasik, yang mana , imannya iman taqlid, bermakna, kita berpeluang akan disentuh api neraka dan tidak akan dapat pertolongan dari ALlah. Begitu ?

Pemimpin dari UMNO yang beragama islam, zalim atau tidak mereka itu ?

JIka zalim, kenapa ditanam didalam minda penyokong-penyokong PAS bahawa kita perlu memilih pemimpin muslim ?

Sebagaimana jawapan yang diberi
Pilih la calon, bukannya parti , kalau DAP Islam vs UMNO kafir , maka undilah DAP.


Persoalan : Bagaimana jika calon itu DAP (kafir) vs UMNO ( Islam ) ?

adakah jawapannya, undilah UMNO ?

JIka dipilih dari pemimpin Islam dari UMNO, sedangkan penyokong PAS sendiri mengatakan pemimpin dari UMNO itu zalim dan sebagainya, dan sudah tentu akan disandarkan dengan ayat alquran dari surah Hud ayat 113 seperti diatas.

tetapi dalam masa yang sama, ayat alquran dari surah Al Ma'idah ayat 51 dipakai untuk menentukan calon, bukan ditentukan melalui parti.

Adakah pentafsiran alquran dari pemimpin dan penyokong PAS tersasar atau tidak memahami apa yang sepatutnya disampaikan ?

Kalian mahu guna panduan dari surah al Ma'idah ayat 51 atau surah Hud ayat 113 ?

Pemimpin UMNO tidak mahu berhukum dengan hukum Allah. Maka, penyokong PAS beranggapan UMNO dari golongan yang fasik. Dan pernyataan ini, penyokong PAS sandarkan pada ayat alquran surah Al Ma'idah Ayat 49
Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik.


Antara ah chong dan mamat ? Siapa kalian pilih ?

1 comment: